هر کسب و کاری دارای تحولات خاص خود است و نرم افزارهای هوش تجاری (BI) این تحولات را در نظر گرفته و یک راه حل کامل و مختص به آن کسب و کار ارائه میدهد. یکی از عملکردهای اصلی نرمافزار هوش تجاری، تجزیه و تحلیل دادهها است و نوع تجزیه و تحلیل مورد نیاز شرکت به اهداف آنها بستگی دارد. تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به تحلیلگران کسب و کار کمک کند تا کسب و کار خود را توصیف کنند، به دلایلی که اتفاقات مثبت یا منفی را رقم زدهاند بررسی کنند، اطلاعاتی را که ممکن است نداشته باشند تولید کنند و در مورد برنامه های عملیاتی احتمالی برنامهریزی داشته یاشند. ابزارهای هوش تجاری میتوانند به تحلیلگران برای انجام انواع تحلیلها، نظارت بر شاخصهای اصلی عملکرد (KPI) و تولید گزارشهای دقیق کمک کنند. وقتی تحلیلگران از این ابزارها برای انتقال یافتههای خود به ذینفعان استفاده میكنند، میتوانند بینش خود را به عمل تبدیل كنند.
ابزارهای نرم افزاری BI همچنین میتوانند با تجزیه و تحلیل روند بازار، کشف فرصتهای جدید و توسعه استراتژی های جدید، به شرکت ها در برابر رقبای خود برتری دهند. این ابزارها همچنین ممکن است به سازمانها کمک کنند تا نیازهای مشتری خود را که کی از ذینفعان اصلی شرکت هستند را درک کنند و به بهینه سازی خدمات آنها بجای (B2B) از روش(B2C) کمک بگیرند. شرکتها همچنین ممکن است از این ابزارها برای نظارت بر بهره وری کارمندان در زمان واقعی استفاده کنند.
هوش تجاری پایه و اساس هر استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت برای کسب و کارها است. BI به عنوان کلید اصلی در سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. گزارشهای ایجاد شده توسط BI و تجزیه و تحلیل BI به تحلیگران کمک میکند تا با استفاده از داشبورد، پردازش تحلیلی پیچیده و تجسم های قدرتمند، راه حلهایی برای مشکلات سازمان پیدا کنند. علاوه بر این گزارشهای BI به مدیران کمک میکند تا به موقع، با پشتیبانی از دادهها تصمیم بگیرند.
اما واقعاً ابزارهای هوش تجاری چگونه کار میکنند؟ اکثر شرکتها در مرحله مقدماتی هوش تجاری هستند و فقط افراد کلیدی به تجزیه و تحلیلهای اساسی و گزارش های تاریخی دسترسی دارند. در اکثر سازمانها دادههای زیادی در مکانهای مختلف ذخیره شدهاند ، اما افزاد قادر نیستند این اطلاعات را پیگیری کنند یا منابع مختلف داده را یکپارچه کنند. ابزارهای BI میتوانند اطلاعات سریع و دقیق را با استفاده از منابع مختلف داده بدون کمک از بخش IT برای اجرای گزارشات پیچیده، به تصمیم گیرندگان ارائه دهند.
هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کسب و کارBA)) بسیار نردیک به هم هستند و رابطه تنگاتنگی با هم دارند. تحلیلگران هوش تجاری از این ابزارها برای تصمیمگیری در مورد فعالیتهای روزمره و دلایل ایجاد وضعیت موجود استفاده میکنند. تحلیلگران کسب و کار به برنامه ریزی برای کسب و کار و ایجاد تغییر و تحول در سازمانها با استفاده از دادههای موجود اقدام میکنند.
همانطور که در بالا اشاره کردیم هوش تجاری و تحلیل کسب و کار هر دو برای اداره کسب و کار و تغییر و بهبود کسب و کار نیاز هستند و زمانی که با هم مرتبط شوند میتوانند بهترین اثربخشی را داشته باشند.
مهمترین مزیت BI و BA بهبود در تصمیمگیریها است. BI و BA میتوانند به تصمیمگیرندگان در هر سطح کمک کنند تا کسب و کار خود را درک کنند، سود خود را افزایش دهند و تصمیماتی بگیرند که بر اساس استدلال و دادههای آماری واقعی هستند. کسب و کارها میتوانند از این دادهها برای تصمیم گیری در حوزههایی مانند ورود به بازارهای جدید و اقدامات لازم برای کاهش ریسکها استفاده کنند.
متخصصین تحلیل کسب و کاری که در حوزه هوش تجاری نیز توانایی دارند از ابزارها و تکنیکهای BI و BA برای برای استخراج اطلاعات و تصمیمگیری در مورد کسب و کار استفاده میکنند. این متخصصین در طول این چرخه، از استخراج و تجزیه تخلیل دادهها تا تقویت و تلفیق و ارائه اطلاعات تا رسیدن به تجزیه و تحلیل برای رسیدن به بینش عملی درگیر هستند.
به شما متخصصین تحلیل کسب و کار، شرکت در دوره آموزشی هوش تجاری با نرم افزار PowerBI را توصیه می کنم.ramezani