متخصص مدیریت فرایند

چگونه به یک متخصص مدیریت فرایند تبدیل شویم؟

در این نوشته می خواهم توضیح دهم که چگونه می توان به یک متخصص مدیریت فرایند تبدیل شد و به عبارت دیگر گام های تبدیل شدن به یک متخصص مدیریت فرایند چیست.

گفتنی است این نوشته برگرفته از سال ها تجربه بنده در حوزه مدیریت فرایند، معماری سازمانی و تحلیل کسب و کار است و کاملا بر اساس واقعیت ها و مشاهدات عینی است.

پیش از پرداختن به گام ها بهتر است اطلاعاتی کلی در مورد بازار کار مدیریت فرایند و تبدیل شدن به یک متخصص مدیریت فرایند در کشور داشته باشیم.

چند وقت قبل یک وبینار با موضوع “نقشه راه مشاور مدیریت فرایند شدن” برگزار کردم. در آن وبینار گفتم تعداد مشاورین مدیریت فرایند کسب و کار در کشور پاسخگوی 5 درصد از نیاز کشور هم نیست.

شاید بپرسید مبنای این حرف من چیست؟

این حرف کاملا منطبق بر واقعیت هایی است که در این حوزه و در کشور مشاهده می کنم. بر اساس پیشنهادهای زیادی است که به بنده شده و از بنده درخواست می شود که به عنوان مشاور در کنار آنها باشم تا بتوانند بهتر اینکار را انجام دهند ولی پاسخ بنده به بسیاری از آنها منفی است و درخواست آنها را نمی توانم بپذیرم. شاید بپرسید که چرا؟

دلیل اول و اصلی رد پیشنهاد این شرکت ها که از من درخواست می کنند به عنوان مشاور در کنار آنها باشم، کمبود زمان است. مگر چقدر می توانم در یک ماه کار کنم؟ نهایتا 200 ساعت. در نتیجه نهایتا بتوانم در کنار سایر کارهای متعددی که دارم به دو تا سه سازمان به صورت محدود مشاوره مدیریت فرایند ارائه کنم.

بنده بارها و بارها پیشنهادهای ارائه مشاوره در حوزه مدیریت فرایند را رد کرده ام و علت آن کمبود زمان بنده است و به جرات می توانم روی این جمله خودم تاکید کنم که تعداد مشاورین مدیریت فرایند کسب و کار در کشور پاسخگوی 5 درصد از نیاز کشور هم نیست.

همچنین حدود دو سال قبل یک وبینار دیگر برگزار کردم با موضوع بازار کار مدیریت فرایند و در آن وبینار گفتم که رنج حقوق دوستانی که در حوزه مدیریت فرایند کار می کنند با در نظر گرفتن تحصیلات و سنوات یکسان کاری، از عزیزانی که همین سطح تحصیلات و سابقه را دارند و در حوزه های دیگر مثل تضمین کیفیت و کنترل پروژه، حداقل 30 درصد بیشتر است.

چطور چنین ادعایی می کنم؟

چون خودم در سازمان هایی که مشاور آنها هستم، استخدام و ساختن تیم مدیریت فرایند را بر عهده می گیرم و تمام مصاحبه های استخدامی اعضا تیم مدیریت فرایند را انجام داده و مذاکرات مروبوط به حقوق و دستمزد را با آنها انجام می دهم.

 

چرا دنبال رقیب تراشی برای خودم هستم؟

چون اعتقاد راسخ دارم که یکی از مهم ترین و کلیدی ترین راه های برون رفت از شرایط ناکارمد فعلی در بسیاری از سازمان ها استتقرار صحیح مدیریت فرایند در آنها است. منظورم از استقرار صحیح یعنی استقرار مدیریت فرایند بصور کامل با طی کردن کلیه مراحل و اجرایی شدن فرایندها نه فقط مدلسازی آنها. اضافه شدن متخصصین جدید به این حوزه نه تنها جای مرا تنگ نمی کند بلکه باعث رونق بیش از پیش این حوزه خواهد شد.

حالا در ادامه می خواهم به این سوال پاسخ دهم که گام های تبدیل شدن به یک متخصص مدیریت فرایند چیست؟

البته مسیری که ارائه خواهم کرد منتهی به هدف نهایی یعنی تبدیل شدن شما به مشاور و مربی مدیریت فرایند خواهد شد ولی از ابتدای مسیر و از گام های ابتدایی شروع خواهم کرد.

همچنین در طول مباحثی که ارائه خواهم کرد تنها به تکنیک ها و ابزارها نخواهم پرداخت بلکه برخی از شایستگی های کلیدی و شرایط احراز را نیز خواهم گفت.

البته دقت کنید گام هایی که مطرح می کنم بصورت ابشاری نیستند بلکه باید بصورت حلزونی و چرخه ای مدنظر شما قرار گرفته و همین گونه طی طریق کنید.

یعنی اینطور نخواهد بود که شما یک گام را بتوانید بطور کامل انجام دهید و بعد به سراغ گام بعدی بروید بلکه باید بعد از اینکه این گام یا هر گام دیگری را طی کردید و به سراغ گام های بعدی رفتید برگردید و همین گام قبلی را تکمیل کنید.

گام اول. باید در مورد فلسفه مدیریت فرایند و چرایی و فلسفه آن بدانید و بتوانید بقیه را هم توجیه کنید.

این گام در عین حال که شاید برای شما خسته کننده باشد، بسیار حائز اهمیت است. چرا؟ چون هنوز بسیاری از مدیران و سازمان ها فلسفه این موضوع را درک نکرده اند و واقعا نمی دانند که مشکل شان چیست و چه راه حلی دارد. فقط می دانند که مشکل دارند.

در بسیاری از جلسات آموزش و مشاوره بارها مشاهده کرده­ایم که هنوز برخی مدیران در مورد اشکالات وضعیت موجود خود به جمع بندی نرسیده اند. اشکالاتی که منجر به عملکرد بسیار پایین سازمان های آنها میشود. در واقع برخی تقریباً همه میدانند یک سری اشکال وجود دارد ولی برخی هنوز نمی­دانند این اشکالات چه مواردی هستند.

شما با درک فلسفه مدیریت فرایند می توانید به سازمان ها در شناسایی اینگونه مشکلات کمک کنید و راه حل مقتضی را ارائه نمایید.

لطفا دقت کنید

لطفا دقت کنید که همه راه ها به مدیریت فرایند ختم نمی شود و راه حل همه مشکلات مدیریت فرایند نیست ولی درصد بسیار بالایی از مشکلات سازمان ها را از طریق بهبود فرایندها می توان درمان کرد.

به خاطر دارم به عنوان مشاور در یک شرکت بزرگ توزیع برق مشغول به فعالیت بودم. جناب اقای پروفسور انتظامی که مقیم کانادا هستند چند جلسه ای در زمینه استقرار دولت الکترونیک و سازمان الکترونیک به آن شرکت توزیع برق بصورت از راه دور مشاوره می دادند. بسیار جالب بود. ایشان می گفتند گام اول، اصلی و کلیدی استقرار صحیح دولت الکترونیک، شناسایی و بهبود فرایندها است و سپس مکانیزاسیون آنها.

در ادامه در مورد گام اول چند نکته را اشاره خواهم کرد.

همانطورکه می­دانید تقریباً تمام سازمان­ها در کشور ما بصورت سلسله مراتبی و وظیفه محور اداره می­شوند. لازم است در ابتدا نقاط ضعف سازمان­های وظیفه محور یا ساختارهای سلسله مراتبی را یکبار دیگر مرور کنید. البته مواردی که در این نوشتار بیان می­شود تنها برخی از نقاط ضعف اینگونه سازمان ها است. لازم است کمی تامل کنید و نقاط ضعف خاص سازمان خود را شناسایی کنید و بر روی آنها تامل نمایید.

چندین اشکال اساسی به سازمان های سلسله مراتبی وارد است که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

  • تمرکز موضعی بر کارایی
  • بیگانگی کارکنان نسبت به خروجی نهایی
  • عدم علاقه به نتایج نهایی در میان کارکنان
  • مانع نوآوری
  • قطع ارتباط تولید کننده و مشتری
  • عدم مشتری مداری
  • کندی در تغییر محصول
  • کاهش مسئولیت پذیری
  • ایجاد رقابت بین واحدی
  • رشد هزینه های غیرمستقیم
  • و…

لطفا دقت کنید در طول استقرار مدیریت فرایند ما هیچ کاری با ساختار فعلی سازمان نداریم زیرا این موضوع برای ما تبدیل به چالشی خواهد شد که خصوصا در کشور ما محال اس از پس حل کردن آن بر بیاییم.

 

این مطلب ادامه خواهد داشت شاید تا 10 نوشته دیگر

یک نظر بگذارید