محمد رمضانی

کتاب آموزش مدیریت فرایند برای مدیران

 

کتاب آموزش مدیریت فرایند برای مدیران چاپ شده و هم اکنون برای علاقه مندان قابل تهیه است.

 

در طول جلسات و دوره­ های آموزشی که برگزار کرده ­ام، معمولاً بدنه کارشناسی این ایراد را وارد می­کنند که مدیران ارشد سازمان­ها نسبت به مدیریت فرایند و مباحث فرایندی خیلی اطلاعات ندارند. در واقع تقریباً هیچ اطلاعاتی ندارند. عمق این فاجعه زمانی آشکارتر می­شود که این جمله آقای دکتر دمینگ را به خاطر بیاوریم:

“۸۵ درصد مشکلات سازمان­ها نتیجه فرایندها است و تنها ۱۵ درصد نتیجه عملکرد کارکنان است.”

در ادامه چالش بنده با مدیران فنی و کارشناسانی که در دوره مدیریت فرایند شرکت می­کنند این است که می­گویند این ناکارآمدی موجود در سازمان­ها تعمدی است. تجربه بنده مبین این موضوع است که علت این امر، بی اطلاعی مدیران از مبحث بسیار مهم فرایند و مدیریت بر اساس فرایند است و از قضا این بی اطلاعی عمدی نبوده و فقدان دانش و آگاهی دلیل این نقصان است. ولی برخی اصرار دارند که این ناکارآمدی در سازمان­ها که ریشه اصلی آن عدم جاری سازی فرایندها در آنها است، دلایل عمدی دارد ولی به واقع تجربه من خلاف این موضوع را اثبات کرده است. من در بیش از ۳۰۰ سازمان دوره آموزشی چند روزه برگزار کرده­ ام و در حدود ۱۰۰۰ سازمان و شرکت با ابعاد مختلف و در حوزه­ های کاری گوناگون جلساتی از جنس سمینار یا مشاوره ­های چند ساعته داشته­ ام.  به اعتقاد بنده بیش از ۹۰ درصد مدیران ارشد سازمان­ها دانش و آگاهی لازم در زمینه مدیریت فرایند را ندارند تا اینکه عمداً بخواهند مانع استقرار فرایند در سازمان­شان شوند.

 

خوب طبیعی است یک مدیر ارشد فرصت زمانی ۲-۳ روزه ندارد که از کلیه کارهای جاری اش جدا شده و در یک دوره آموزشی شرکت کند. از طرفی تاکنون هیچ کتاب آموزش مدیریت فرایندی برای مدیران ارشد در کشور نگارش نشده است. یعنی کتابی که بتواند به زبان ساده و به دور از پیچیدگی­ های فنی با ادبیات مدیران با آنها در مورد مدیریت فرایند صحبت کند.

 

این خلاء ها مرا بر آن داشت تا یک کتاب با عنوان “مدیریت فرایند برای مدیران” به رشته تحریر در آورم.

 

سرفصل ها و محتوای اصلی این کتاب این چنین است که در ابتدا در مورد اهمیت و مزایای مدیریت فرایند سخن به میان آمده است. در مورد مزایای مستقیم مدیریت فرایند و مزایای غیر مستقیم آن و اینکه سازمان­های فعلی که فرایند در آنها نقشی ندارد به چه صورت اداره شده و با چه مشکلات و چالش ­هایی مواجه اند.

 

در ادامه به مراحل و فازهای اصلی استقرار مدیریت فرایند اشاره شده و ریسک­ های استقرار مدیریت فرایند و راه­­کارهایی به منظور کاهش اثر و حتی حذف ریسک­ های مذکور ارائه گردیده است. نکته مهم بومی­ سازی و ایرانیزه کردن مراحل و فازهای اشاره شده در رفرنس­های مدیریت فرایند در این کتاب است. به این معنی که بر اساس تجربیات مختلف ما در انجام پروژه های مدیریت فرایند، ملاحظات سازمانی و فرهنگی کشور در فازهای استقرار مدیریت فرایند لحاظ شده است.

 

همچنین نتایج و دستاوردهای استقرار مدیریت فرایند خصوصاً، در سازمان­های ایرانی در لابه­ های تمام مباحث به چشم می­خورد.

 

در انتهای کتاب کتاب آموزش مدیریت فرایند برای مدیران در مورد جایگاه BPMS و مزیت ­هایی که این ابزار می­تواند به همراه داشته باشد بطور ویژه بحث شده است. توضیح داده شده است که BPMS فقط یک ابزار نیست بلکه مانند لوکوموتیوی است که می­تواند با خود یک رویکرد (مدیریت فرایند) را وارد سازمان کند.

امید است این کتاب بتواند نقش موثری در توجیه و آموزش مدیران کشور در زمینه مدیریت فرایند ایفا نماید.

 

برای تهیه کتاب مدیریت فرایند برای مدیران میتوانید از این صفحه اقدام نمایید.

 

همچنین میتوانید کتاب Fundamentals of Business Process Management را تهیه نمایید.


این کتاب در مراحل پایانی تالیف بوده و تا ماه آینده به چاپ خواهد رسید.

پاسخی بنویسید