محمد رمضانی

کتاب مدیریت فرایند های کسب و کار

مقدمه ی پروفسور ویل فان
مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) یک ((موضوع داغ)) است؛ زیرا مقوله ای بسیار کاربردی است و چالش های بسیاری را متوجه تولیدکنندگان نرم افزار و دانشمندان این عرصه کرده است. در گذشته، سیستم های اطلاعاتی برای شروع به سراغ مدل سازی اطلاعات می رفتند.اما در دهه ی اخیر این واقعیت روشن شده است که فرآیندها به همان اندازه مهم هستند و باید به شیوه ای نظام مند مورد پشتیبانی قرار گیرند. این گرایش منجر به پیدایش ((موج)) سیستم های مدیریت گردش کاری در اواسط دهه ی۱۹۹۰ شد. هدف این سیستم ها خودکارسازی فرآیندهای ساختاریافته است.
بنابراین، کاربرد این سیستم ها تنها به چند زمینه ی نرم افزاری محدود شد. اما انواع مختلفی از سیستم های اطلاعاتی (فرآیندآگاه) از مفاهیم مبنایی گردش کاری الهام گرفتند. مدیریت فرآیندهای کسب و کار با بهره گیری از آمیزه ای از انواع مختلف تحلیل ها (مانند شبیه سازی، درستی سنجی، و فرآیندکاوی) در مقیاسی وسیع تر به موضوع پشتیبانی از فرآیندها و پیوند دادن فرآیندها به کسب و کار با پیشرفت های فناوری (معماری های خدمت محور) شتاب بیشتری یافته و باعث افزایش گرایش به استانداردسازی (مانند پیدایش زبان های نوین مدل سازی همچون BPMN و BPEL) شده است.با توجه به استقبال گستره ی علاقه مندان به مدیریت فرآیندهای کسب و کار، باعث خرسندی است که ماتیاس وسکه به تألیف کتاب جامع پیش رو درباره ی این مقوله پرداخته است. این کتاب عمیقاً به گستره ی پهناور مدیریت فرآیندهای کسب و کار پرداخته است. اغلب کتاب هایی که در این حوزه به نگارش درآمده اند، یا به طور سطحی به مفاهیم پرداخته یا اینکه بیش از حد به یک فناوری خاص معطوف شده اند. مزیت ویژه ی این کتاب آن است که بدون گرفتاری در دام سطحی نگری از زوایای مختلف به موضوع نگریسته و از همین رو تأثیر شگرفی در ادبیات موضوع مدیریت فرآیندهای کسب و کار گذاشته است.
کتاب ((مدیریت فرآیندهای کسب و کار؛ زبان ها و معماری ها)) برای پاسخگویی به چالش های کاربردی نگاشته شده و بر دو علم رایانه و مدیریت اجرایی بنا شده است. عنوان فرعی کتاب به خوبی گستره ی آن را به تصویر می کشد. برخلاف بسیاری کتاب های دیگر، توجه به این کتاب تنها به یک روش مدل سازی یا دستورالعمل XML محدود نیست؛ بلکه بر مفاهیم ضروری تمرکز دارد. زبان های مختلف مدل سازی فرآیندها (مانند شبکه های پتری، EPC،  شبکه های گردش کاری، YAWL و BPMN) نیز براساس این مفاهیم محوری مورد بحث قرار گرفته اند.
افزون بر این، ویژگی های زبان های مختلف نام برده و ارتباط بین آن ها با استفاده از فرامدل ها به تصویر کشیده شده است. روشن شدن این روابط اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا خواننده را از مبانی مدل های فرآیندهای کسب و کار آگاه و وی را برای پذیرفتن زبان های مدل سازی جدید در آینده آماده می کند. از دیگر جذابیت های این کتاب آن است که فصلی را به تحلیل فرآیندها اختصاص داده است.
در این فصل، یافته های مربوط به درستی سنجی فرآیندها مورد بحث قرار گرفته و به ارتباط بین اجزای آن ها توجه شده است. بخش پایانی کتاب مربوط به معماری ها و روش شناسی هاست. دو موضوع مهم در این فصل به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند؛ انعطاف پدیری فرآیند برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار در شرایط کمتر ساختاریافته ضروری است. با استفاده از این مقوله پلی بین معماری خدمت محور و فناوری گردش کاری ساخته می شود.این کتاب مقدمه ی بسیار خوبی بر مدیریت فرآیندهای کسب و کار است. از یک سو بسیاری از موضوعات مرتبط را مورد بحث قرار داده و مفاهیم را به فناوری های ملموس پیوند داده و از سوی دیگر از تعاریف شکلی استفاده کرده و ازتباط بین اجزای پدیده ها را با فرامدل سازی تبیین نموده است.
ما فهرست مطالب این کتاب را بطور کامل و جامع در آدرس الکترونیکی زیر قرار دادیم و افرادی که علاقمند هستند میتوانند به لینک زیر مراجعه کنند و مطالب بیشتری را درباره این کتاب ارزشمند،مطالعه کنند.
www.bpmtraining.net
متخصصان گرامی،این کتاب در شرف چاپ می باشد و به محض آماده شدن حتما اطلاع رسانی خواهد شد…

 

فصل اول کتاب را در اختیار شما قرار می دهیم و میتوانید آن را مطالعه بفرمایید…

 

فصل اول کتاب آموزش BPMS به زبان کاربردی
BPM یا مدیریت فرایندهای کسب¬وکار چیست؟
قبل از اینکه به مقوله BPMS یا همان سیستم مدیریت فرایندهای کسب¬وکار بپردازیم بهتر است کمی در مورد BPM صحبت کنیم زیرا BPMS یکی از قطعات پازل BPM است.
مدیریت فرآیند کسب¬وکار (Business Process Management = BPM)، شامل متدها، تکنیک‌ها و ابزاری است که برای پشتیبانی از طراحی، اجرا، مدیریت و آنالیز فرآیندهای کسب¬وکار بکار می‌رود.
به عبارت دیگر مدیریت فرایند کسب¬وکار مجموعه‌ای است از رویکردهای مدیریتی و فناوری مدرن که به نحوی ساختاریافته، منسجم و هماهنگ، برای درک و مستند سازی، مدل‌سازی، تحلیل و بهبود مستمر فرایندهای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. BPM مزایای ذیل را بدنبال دارد:
ü توسعه و تعالی سازمانی
ü کاهش زمان انجام فعالیت ها و بالتبع تولید محصولات و ارائه خدمات
ü افزایش کیفیت /کاهش تعداد خطاها
ü کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات
ü ایجاد مزیت رقابتی و جریان ارزش پایدار
ü جلب رضایت مشتریان
ü کاهش زمان¬های آموزشی
ü و…
معمولاً مجموعه فعالیت‌های BPM به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:
• طراحی فرایند (Process Design)
• اجرای فرایند (Process Execution)
• پایش فرایند (Process Monitoring)
• بهبود فرایند (Process Improvement)
که به اختصار هر یک از این مراحل را تشریح خواهیم کرد.
طراحی فرایند (Process Design)
این فاز شامل درک فرآیندهای کسب¬وکار موجود و نیز طراحی فرآیندهای جدید می‌باشد. مدل‌سازی و مستندسازی فرایندهای کسب¬وکار به مدیران سازمان کمک می‌کند تا درک بهتری از کسب¬وکار خود به دست آورده و در صورت لزوم تغییراتی در روش انجام کار ارائه دهند.
برخی از اهداف و کاربردهای مدلسازی فرایندها:
ü ایجاد شفافیت
ü یک ابزار کمک آموزشی
ü مقایسه وضعیت موجود با وضعیت مطلوب و رفرنس مدل¬ها
ü درک و تفهیم این موضوع که یک فرآیند چگونه در شرایط مختلف عمل می‌کند.
ü تعیین چگونگی عکس‌العمل یک فرآیند به تغییرات ناخواسته از طریق شبیه سازی
ü به عنوان ابزار پایه جهت شناسایی فرصت‌های اساسی برای بهبود فرآیند
ü و…
اجرای فرایند (Process Execution)
فرایندهای مدل شده در مرحله قبل باید اجرا شوند. وجود مدل‌های سازمانی از فرایندهای کسب¬وکار و دسترسی همه ذینفعان سازمان به این مدل‌ها، سبب می‌شود تا میزان یکنواختی اجرای فرایند‌های کاری به تدریج افزایش یابد. منتها اجرای فرایندها و گردش کارهای مدلسازی شده در سازمانها معمولاً بصورت دستی و غیر الکترونیکی انجام میشود.
برخی از مشکلات دستی انجام شدن فعالیت ها عبارتند از:
• امکان وقوع خطای انسانی وجود دارد.
• اجرای فرایندها کند و پرهزینه است.
• سرعت اعمال تغییرات و بهبود در فرایندها پایین است.
• استخراج زمان و هزینه انجام فرایندها تقریبا غیرممکن است.
• امکان کنترل عملکرد افراد مشکل است.
• تهیه گزارشات در لحظه امکانپذیر نیست.
• و…
یکی از بهترین روش¬های کاهش مشکلات فوق، مکانیزه یا الکترونیکی کردن فرایندها است و BPMSها این قابلیت را دارند که اینکار یعنی مکانیزه کردن فعالیتها را با زمان و هزینه بسیار پایین¬تر نسبت به روش های برنامه نویسی و کدنویسی انجام دهند که موضوع مطالب بخش¬های بعدی کتاب خواهد بود.
پایش فرایند (Process Monitoring)
هم¬زمان با اجرای فرایندها، مدیریت سازمان باید عملکرد و نتایج اجرای فرایند‌های کسب-وکار را به صورت مستمر اندازه‌گیری کرده و با نتایج از پیش تعیین شده مقایسه کند. هرگونه انحراف از اهداف از پیش تعیین شده باید تحلیل و علت یابی شده و راه‌حل‌های آن تعیین گردد. از طرفی بدیهی است چنانچه اطلاعات حاصل از اجرای فرایندها در یک پایگاه داده تجمیع شده باشند، امکان پایش، نظارت و گزارش¬گیری از آنها امری ساده¬تر و با کیفیت¬تر خواهد بود. معمولاً سیستم¬های BPMS به ابزاری تحت عنوان BAM یا پایشگر فعالیت های کسب و کار مجهز هستند که پس از مکانیزه شدن فرایندها امکان پایش و نظارت فوق العاده¬ای را برای مدیران فراهم خواهند نمود.
بهبود فرایند (Process Improvement)
تحلیل وقایع استخراج شده در طی نظارت بر فرآیند و مقایسه آنها با یک مدل فرآیند منطقی و مطلوب برای تحلیل‌گر امکان تشخیص و تحلیل گلوگاه‌ها را مهیا می‌سازد. نتایج ناشی از پایش فرایند‌ها، در صورتی که منجر به کشف اشکالاتی در طراحی فرایند‌ها شود، باید در یک فرایند طراحی مجدد (بهبود فرایند) مورد استفاده قرار گرفته و اشکالات مشاهده شده در فرایند‌های کسب و کار اصلاح گردد.
ورودی های اصلی برای فاز بهبود شامل موارد زیر میتواند باشد:
• مدل های مرجع موجود از قبیل APQC و انجام بنچ مارکینگ
• نظرات صاحبان و ذینفعان فرایند
• داده¬ها و تحلیل های ناشی از اجرای فرایندها در فاز قبل
• و…
و این سیکل بصورت چرخشی ادامه دارد یعنی بعد از مرحله بهبود بایستی دوباره وارد مرحله اول یعنی مدل¬سازی شد، و این سیکل را تا زمان زنده بودن فرایند ادامه داد.
جایگاه BPMS در چرخه BPM چیست؟
همانطورکه مشاهده کردید، در BPM معمولاً ۴ مرحله اصلی وجود دارد:
• مدل¬سازی و طراحی فرایند
• پیاده¬سازی و اجرای فرایندها
• کنترل و پایش فرایندها
• بهبود فرایندها
در بسیاری سازمان¬های کشور ما، مرحله اول یعنی مدل¬سازی و طراحی فرایند انجام شده است.
خروجی این مرحله مستنداتی است که بعضاً سازمان¬ها در فرمت¬ها و مجلدهای شکیل آنها را جمع¬بندی و در قالب کتابچه¬¬های فرایندی و زونکن¬ها در قفسه مدیران سازمان قرار می-دهند.
ولی برای اینکه به اهداف اصلی استقرار BPM نائل آییم، لازم است تا هر ۴ مرحله بطور کامل صورت پذیرد.
مرحله بعد از طراحی یا مدل¬سازی، پیاده¬سازی و اجرای فرایندها در سطح سازمان است. البته به این معنی نیست که فرایندها در سازمان¬ها جاری نیستند زیرا سازمان در حال ادامه دادن به حیات خود از طریق همین فرایندها و گردش کارهاست لیکن سازمان ها از این منظر در سطوح مختلفی از بلوغ قرار دارند.
علی¬رغم اینکه فرایندها هم اکنون در سازمان¬ها در حال اجرا هستند ولی کند بوده و با لختی زیادی مواجه¬اند، بطوری¬که آنچه معمولاً مانع تحقق چرخه BPM در سازمان¬ها شده است فاز پیاده سازی یا اجرای فرایندها است.
ابزاری که اجرای فرایندها را تا حد بسیار زیادی تسهیل نموده و از کندی آن¬ها می¬کاهد، نرم افزار BPMS یا سیستم مدیریت فرایندها است. نرم افزار BPMS با مکانیزه کردن فرایندهای سازمان با کدنویسی حداقلی، اجرای آنها را تسهیل خواهد نمود.
پس میتوان دریافت که حلقه مفقوده بسیاری از پروژه های BPM در سطح کشور، استقرار یک نرم افزار BPMS مناسب است.
همچنین بعضاً مشاهده می¬شود که سازمان¬ها پیش از اجرای فرایندها (اجرا به معنی اجرای روان، صحیح و بدون کندی و لختی فرایندهاست) تصمیم می¬گیرند تا فرایندهایشان را بهبود داده و حتی مهندسی مجدد نمایند. در مورد اینکه چطور بایستی پی به این موضوع برد که کدام یک از فرایندهای ما نیاز به مهندسی مجدد دارند موضوع این کتاب نیست ولی گفته¬اند املاء نانوشته را نمی¬توان غلط¬گیری کرد. یعنی بهبود فرایندهایی که بطور منظم و با سرعت مناسبی اجرا می¬شوند، منطقی¬تربه نظر می¬رسد، تا فرایندهایی که با کندی انجام میشوند.
پس مکانیزه کردن فرایندهای سازمان با سیستم BPMS راه را برای فازهای بعدی مدیریت فرایند یعنی پایش و بهبود هموارتر خواهد نمود. به عبارت دیگر اجرا و پیاده سازی فرایندها در نرم افزار BPMS بستر و زمینه انجام بهبود فرایندها بصورت واقعی را فراهم می آورد.
وقتی می¬توان اشکال و ضعف فرایندها را شناسایی و نسبت به بهبود آنها اقدام کرد که فرایندها بطور نسبتاً مناسبی در سازمان اجرا شده باشند.
البته این توضیح ما مشمول فرایندهایی که اوضاع نامناسب و وخیمی دارند نمی¬شود. زیرا مکانیزه کردن یک غلط، سرعت اشتباه کردن را افزایش میدهد لیکن اکثر فرایندهای سازمان ها مشمول این وضعیت نمی¬شوند. یعنی اکثر فرایندها اوضاع خیلی نابسامانی نداشته و می¬توان با مکانیزه کردن تا حدود زیادی آنها را بهبود هم داد.
پس به عنوان جمع¬بندی می¬توان گفت جایگاه و ارزش اصلی BPMS¬¬ها در مرحله اجرای فرایندهاست مرحله¬ای که در بسیاری از سازمان¬ها و پروژه¬ها هنوز بطور جدی وارد آن نشده¬اند.
داستان BPMS
یکی از مهم¬ترین تحلیل¬هایی که باید در هر سازمانی مدنظر قرار داد، ضریب نفوذ مکانیزاسیون فعالیت¬های سازمان است. این شاخص حاصل تقسیم تعداد فعالیت¬های مکانیزه یا الکترونیکی شده سازمان به کل فعالیت ها است. بدیهی است هر چه این شاخص بیشتر باشد وضعیت سازمان از لحاظ مکانیزاسیون بهتر است و سازمان¬ها باید در رشد و افزایش این شاخص تلاش نمایند. حتی این معیار می¬تواند جزء شاخص¬های کلیدی عملکرد واحد متولی مثلاً فناوری اطلاعات یا حتی کل سازمان باشد.
پایین بودن این شاخص مشکلاتی را برای سازمان ایجاد میکند که برخی از مهم¬ترین آنها عبارتند از:
• امکان وقوع خطای انسانی وجود دارد
• اجرای فرایندها کند و پرهزینه است
• سرعت اعمال تغییرات و بهبود در فرایندها پایین است
• استخراج زمان و هزینه انجام فرایندها تقریبا غیرممکن است.
• امکان کنترل عملکرد افراد مشکل است
• تهیه گزارشات در لحظه امکانپذیر نیست
• و…
یکی از بهترین روش¬های حل مشکلات فوق، الکترونیکی نمودن فرایندها است. رویکردهایی مثل دولت الکترونیک، شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک، سازمان الکترونیک و… نیز به همین امر اشاره میکنند.
مکانیزاسیون سرعت انجام آنها را بالا می¬برد، دقت را بالا برده و خطاهای انسانی را کاهش می¬دهد و امکان نظارت بر روند اجرای فعالیت¬ها را مقدورتر می¬سازد. معمولاً در روش¬های معمول برای این هدف یعنی الکترونیکی کردن گردش کارها و فعالیت¬های سازمانی، دو تیم مختلف درگیر کار خواهند شد. تیم اول اقدام به تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم مورد نظر نموده و نمودارها و مستنداتی را تهیه و در اختیار تیم بعدی که برنامه نویسان هستند قرار خواهد داد. برنامه نویسان نیز بر اساس مستندات دریافتی اقدام به کدنویسی خواهند کرد.
حال نکته اصلی اینجاست که این¬کار یعنی برنامه¬نویسی زمان¬بر بوده و بعضاً مشاهده شده، در حالی که برنامه¬نویسان مشغول کدنویسی هستند، فرایندهای سازمان تغییر پیدا کرده و دوباره¬کاری¬های زیادی تحمیل شده ¬است. گاهی این تغییرات به حدی بالاست که کل پروژه را تحت¬الشعاع قرار داده و ارزش کارهای قبلی که انجام شده¬است را به کلی از بین خواهد برد.
عوامل مختلفی در این تغییرات یعنی تغییرات کسب¬وکار و فرایندهای سازمانی دخیل هستند که برخی از مهم¬ترین آنها به قرار زیر است:
• تغییر قوانین و اسناد بالادستی
• تغییر مدیران
• نوسانات نرخ ارز
• اعمال یا برداشته شدن تحریم¬ها
• اعمال تغییرات و بهبودهای سازمانی و فرایندی
• و بسیاری عوامل دیگر
پس به عنوان جمع بندی اشاره کنیم که ما باید فرایندهای سازمان¬مان را مکانیزه نماییم و مکانیزه کردن این فرایندها از طریق روش¬هایی مثل برنامه¬نویسی امری زمان¬بر است. از طرفی، بسیاری از فرایندهای ما به دلایلی که ذکر شد دچار تغییر می¬شوند. بنابراین اگر بخواهیم زمان زیادی بابت مکانیزه کردن فرایندهایی که دچار تغییرات خواهند شد صرف نماییم، منطقی نخواهد بود.
از سوی دیگر اولین مزیت و ویژگی عمده سیستم¬های BPMS این است که از طریق آنها می¬توان فرایندهای سازمان را در زمان بسیار کوتاه¬تری نسبت به روش های برنامه نویسی مکانیزه نمود. همچنین به دلیل افزایش سرعت تبدیل فرایندها به نرم افزار و سایر امکاناتی که سیستم¬های BPMS در اختیار خواهند گذاشت (ورژنینگ) امکان اعمال تغییرات در آینده بر روی فرایندهای ساخته شده متناسب با تغییرات فرایندها به راحتی میسر خواهد بود.
سایر قابلیتهای نرم افزار BPMS را در مطالب آتی مطالعه نمایید.
سایر قابلیت های مهم BPMS ها
یکی دیگر از ویژگی های قابل تأمل سیستم¬های BPMS به دلیل اینکه از طریق آن¬ها فرایندها خیلی زودتر تبدیل به نرم¬افزار می¬شوند این است که امکان مشارکت کاربر نهایی حتی در طول مراحل تهیه سیستم وجود دارد. در نتیجه مشکلات ناشی از اعلام نظر و ایده¬پردازی کاربران نهایی پس از ماه¬ها کار و آماده شدن نسخه اولیه نرم¬فزار از طریق برنامه¬نویسی تا حدود زیادی حذف خواهد شد.
یکپارچگی با سایر سیستم‌های اطلاعاتی موجود در سازمان از دیگر ویژگی¬های خوب نرم¬افزارهای BPMS تلقی می¬شوند بطوری¬که امکان بده¬بستان اطلاعات بین فرایندهای مکانیزه شده و سیستم های قبلی سازمان وجود دارد.
رویکرد BPMSها در یکپارچگی بر خلاف رویکرد سیستم¬هایی نظیر ERP است. به این معنی که در استقرار BPMS تلاش بر حفظ سیستم¬های موجود و فعلی سازمان است و از این حیث مقاومت سازمانی کمتری به منظور استقرار BPMS وجود دارد.
پس از اجرای یک فرآیند و گذشت زمان همواره سوالاتی مطرح می‌گردد که در قسمت زیر به چند نمونه از آن اشاره می‌شود:
• متوسط زمان اجرای فرآیند چیست؟
• آیا میتوان زمان اجرای فرآیند را کوتاه نمود؟
• چرا فرآیند با تأخیر انجام میشود؟ علت تأخیر چیست؟
• چه واحدی در اجرای فرآیند به¬موقع عمل میکند و چه واحدی با تأخیر عمل مینماید؟
• و …
فناوری BAM که برگرفته از Activity Monitoring Business و به اصطلاح «پایش فرآیند های کسب¬وکار» است، پس از گذشت زمان، آغاز به تحلیل فرآیندهای جاری نموده و با گزارشات نموداری و تحلیلی به سوالات فوق پاسخ می¬دهد. این فناوری کمک بسزایی به تعالی سازمانی و افزایش بهره¬وری می¬نماید. این فناوری شناسایی گلوگاه¬ها را تسهیل و مدیران را جهت رفع گلوگاه¬ها هدایت می¬نماید. مدیران به صورت هوشمندانه و مستند می¬توانند واحدهای سازمانی را از عملکردشان آگاه نمایند و به صورت کمی شاخص¬های پیشرفتشان را تعیین و سپس کنترل نمایند.
در این فناوری هنگامی که کاری برای شخصی ارجاع می‌شود مهلت انجام آن کار نیز اعلام می¬گردد. کاربر در این هنگام می-بایست بر اساس زمان استاندارد تعریف شده اقدام به انجام کار نماید، در غیر این¬صورت سیستم میزان تأخیر وی را محاسبه و در گزارشات BAM ارائه خواهد نمود.
امکان تهیه گزارش BAM بر اساس فرایند، واحد سازمانی و افراد سازمانی بطور هم¬زمان وجود دارد.
به دلیل اینکه همه اقدامات و فعالیت¬ها در BPMS ثبت می¬شود، امکان سنجش عملکرد افراد در سازمان و مقایسه آن¬ها با یکدیگر وجود دارد. پس استقرار BPMS به استقرار سیستم¬هایی نظیر ارزیابی عملکرد کمک شایانی کرده و ورودی واقعی این-گونه سیستم¬ها را فراهم خواهد آورد.
وقتی فرایندها با BPMS مکانیزه می¬شوند، امکان پایش و کنترل بسیار بالاتری نسبت به حالت¬های دستی به همراه خواهند داشت.
ورژنینگ (Versioning): یکی از بزرگترین ویژگی های نرم افزارهای BPMS ورژنینگ یا Management Version است. به این¬صورت که به مرور زمان مدیران، فرآیندهای سازمان را بهبود خواهند بخشید و نیاز است تا فرآیندهای جاری بهبود و تغییر یابند. یا به دلایل مختلفی، فرایندها دستخوش تغییرات خواهند شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که:
• فرآیند‌های در حال اجرا به چه وضعیتی دچار خواهند شد؟
• آیا پس از تغییر فرآیند، اطلاعات نسخۀ قدیمی فرآیند در گزارشات آورده خواهد شد؟
• و …
نرم افزارهای BPMS برای حل مشکلاتی از این دست قابلیت قدرتمندی را ارائه می¬نماید که Management Version نام دارد. این ویژگی باعث می¬شود پس از اعمال تغییری در فرآیند، نسخه جدیدی از آن در اختیار کاربران قرار گیرد و فرآیندهای قبلی که قبل از این نگارش ایجاد شده بودند، کما فی السابق به گردش خود طبق فرآیند قبلی ادامه دهند تا خاتمه یابند.
توسعه تدریجی یکی از بزرگ¬ترین مزایای سیستم¬های BPMS محسوب می¬شود. به این معنی که به دلیل سادگی در اعمال تغییرات در فرایندها (حتی فرایندهای در حال اجرا از طریق زیرساخت Versioning)، می¬توان ساخت فرایندها در BPMS ها را به تدریج از ساده به پیچیده تکمیل کرد. به این معنی که ابتدا فرایند را به شکل ساده شده آن پیاده¬سازی کرده و پس از کار کردن کاربران با فرایند ساده و جا افتادن این موضوع، فرایند را پیچیده¬تر کرد. البته تنها علت توسعه تدریجی فرایندها از ساده به پیچیده بحث فرهنگ¬سازی نیست بلکه دلایل مختلفی دارد از جمله تغییرات محیطی و سازمانی که پیش¬تر مورد اشاره قرار گرفتند.
انواع الگوهای تخصیص کار در نرم افزارهای BPMS نیز یکی از قابلیت¬های فوق العاده اینگونه سیستم¬ها است که جلوتر بطور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.
برای تهیه این کتاب،با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۲۱-۴۴۳۳۶۸۹۵

پاسخی بنویسید